Przesadzili...

Internetowa agencja nieruchomości Homestore.com potwierdziła, ze sprawozdania dotyczące przychodów z reklam w pierwszych trzech kwartałach 2001 roku i opiewające na 121 mln USD zostały zawyżone o 54 do 95 mln USD.

Kwota stanowiąca do 79% zadeklarowanych przychodów agencji powinna zostać zaksięgowana jako transakcja “round-trip” i nie zaliczać się ani do kosztów ani przychodów spółki. Nieścisłości stwierdzono na podstawie wewnętrznego audytu przeprowadzonego przez radę nadzorczą.

Wcześniej jednak grupa inwestorów skierowała przeciw Homestore.com pozew do sądu, oskarżając o manipulowanie danymi finansowymi. “Homestore otrzymywał pieniądze za reklamę, następnie jednak wydawał je na usługi przez reklamodawców. De facto więc między firmami krążyły wciąż te same pieniądze, sztucznie zawyżając wielkość przychodów” – stwierdził przedstawiciel kancelarii reprezentującej inwestorów, którzy złożyli pozew.

Sprawozdania finansowe Homestore trafiły pod lupę inwestorów jeszcze w październiku, kiedy to nagle agencja obciążyła winą za 45-proc. spadek przychodów reklamowych na przełomie drugiego i trzeciego kwartału załamanie na rynku po wydarzeniach z 11 września br.

21 grudnia 2001, po tym jak firma ogłosiła, że jeszcze raz przejrzy sprawozdania o przychodach, notowania Homestore na Nasdaq zostały zawieszone.

Obecnie Homestore boryka się także z innymi kłopotami. Firma nie ma szefa finansów, a ponadto była w

listopadzie ub. roku zmuszona dokonać odpisu w wysokości 950 mln USD, w związku ze spadkiem wartości dokonanych przez nią akwizycji. W październiku z kolei, firma zwolniła ponadto 700 pracowników.