Facebook zaraz osiągnie miliard użytkowników. I niewiele na nich zarobi

Zdaniem portalu Business Insider miliard zarejestrowanych kont jest do osiągnięcia niemal w każdej chwili. Nie jest to jednak powód do świętowania dla portalu, gdyż liczba użytkowników nie przekłada się na poziom dochodów, który z punktu widzenia inwestorów giełdowych nie jest zadowalający. Problemem jest zwłaszcza monetyzowanie użytkowników mobilnych i ilość fałszywych kont.

Problemem Facebooka jest skuteczne monetyzowanie użytkowników. Portal Marka Zuckerberga osiąga znacznie mniejszy przychód z każdego użytkownika niż Google, czy nawet uważany za schyłkowy portal AOL. Średnio użytkownik Facebooka przynosi firmie około 1,21 USD przychodu. AOL uzyskuje 2,39 USD, zaś Google - 7,14 USD na kwartał. Między innymi z tego względu cena akcji Facebooka od momentu debiutu spadła z 40 dolarów za akcję w dniu wejścia na giełdę do 19 dolarów dzisiaj.

Mobile popularny, ale tani

Obecnie ponad 50 proc. użytkowników portalu korzysta z niego w wersji mobilnej, za pośrednictwem tabletu lub smartfonu. Ze względu na konstrukcję tych urządzeń, ekrany dotykowe i mniejsze wyświetlacze, wyświetlana tam reklama jest tańsza. Widać to wyraźnie w przychodach nawet takich spółek jak Google. Spośród około 1 mld USD przychodu Facebooka na kwartał, tylko około 182 mln USD zostały zarobione dzięki reklamie na urządzeniach mobilnych.

Za pomocą urządzeń mobilnych portal przeglądają głównie użytkownicy z najatrakcyjniejszych rynków reklamowych, takich jak USA, czy kraje zachodniej Europy. Oznacza to, że klienci na których można potencjalnie zarobić najwięcej korzystają z platform, które najmniej skutecznie można monetyzować.

Nadzieją na zmianę tej sytuacji są sponsorowane statusy - produkt reklamowy, który jest obecny zarówno w wersji stacjonarnej jak i mobilnej portalu. Obecnie przychody z tej formy reklamy sięgają miliona dolarów dziennie, zarówno z postów wyświetlanych w telefonach komórkowych jak i na komputerach osobistych. Zdaniem Sheryl Sanderberg COO (dyrektor operacyjny) w Facebooku, sponsorowane posty mają znacznie większą skuteczność w docieraniu do potencjalnych klientów niż standardowe reklamy obecne w portalu. Są także niewrażliwe na dodatki blokujące reklamy w przeglądarkach, takie jak AdBlock plus dla Google Chrome i przeglądarki Firefox.

Miliard kont na Facebooku, ale nie ludzi

Problemem są także konta fikcyjne bądź fałszywe. Sumarycznie około 8,7 proc. kont na Facebooku nie reprezentuje ludzi, co w tej skali oznacza 83 miliony nieprawdziwych kont. Ludzie zakładają fałszywe konta w różnych celach, zdarzają się konta dla zwierząt lub bohaterów fikcyjnych, które można sobie dodać do znajomych i obserwować ich wpisy. Można do nich zaliczyć 4,8 proc. kont duplikatów, założonych przez jedną osobę na przykład na użytek prywatny i publiczny, bądź aby rozpocząć nowe życie w sieci. Około 2,4 proc. kont to firmy i instytucje. Największy problem stanowi około 1,5 proc kont rozsyłających spam i szkodliwe treści.

Facebook zazwyczaj nie chwali się głośno statystykami i ilością użytkowników, dlatego pierwszy miliard prawdopodobnie przejdzie bez hucznej fety ze strony firmy. Z perspektywy portalu dopiero drugi miliard użytkowników będzie atrakcyjny ze względu na jego potencjał zakupowy na rynkach rozwijających się, gdzie powstaje nowa klasa średnia.